وظایف ذاتی - دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی
شرح وظایف و مأموریت های اساسی دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی:
- ایجاد هماهنگی و تبادل اطلاعات با واحد های بازرسی و پاسخگویی به شکایات واحدهای استانی دستگاههای اجرایی مستقر به منظور حسن انجام وظایف محوله و ایجاد هماهنگی در خصوص پاسخگویی به شکایات .
- هماهنگی در خصوص نحوه استقرار در استانداری ، فرمانداری و بخشداری های تابعه و ارتباط مستمر با مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور
- ارزیابی عملکرد واحد های استانداری، فرمانداری ها و بخشداری ها
- تنظیم برنامه بازرسی دوره ای از واحدهای استانداری، فرمانداری ها و بخشداری ها و اجرای آن از طریق بازرسی های مالی و اداری .
- انجام بازرسی های موردی از دستگاه های اجرایی استان
- انجام همکاری های لازم با گروه های بازرسی و نهادهای قانونی کشور به منظور حسن انجام وظیفه محوله و ایجاد هماهنگی در این زمینه .
- تنظیم گزارش از نتایج بازرسی های انجام شده و ارسال آن برای مراجع ذیربط.
- بررسی و پاسخگویی به شکایات و تقاضاهای مردم که از طریق نهاد ریاست جمهوری ، سازمان بازرسی کل کشور ، وزارت کشور و دیگر ارگان ها ی مسئول ارجاع می گردد.
- بررسی ، اظهار نظر و تهیه پیش نویس تصویبنامه ها و آیین نامه ها و اساسنامه های لازم در ارتباط با استانداری و واحدهای تابعه (فرمانداری ها و بخشداری ها ) و ارائه به مرکز مدیریت عملکرد ، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور برای سیر مراحل تصویب با همکاری واحد های ذیربط.
- عضویت و شرکت در جلسات کمیته ها و کارگروه های ذیربط
- تنظیم و اظهار نظر درباره متن قراردادهای استانداری و واحد های تابعه و وابسته با اشخاص حقیقی و حقوقی.
- طرح پیگیری دعاوی حقوقی و کیفری استانداری و دفاع از آن در مراجع قانونی.
- معاضدت قضایی (اعم از طرح دعوا، دفاع از دعوا، تهیه لوایح و مشاوره ) مدیران و کارکنان استانداری ، فرمانداری ها و بخشداری ها در خصوص دعاوی مرتبط با انجام وظایف اداری آنان در کلیه مراجع قضایی، اداری و محاسباتی.
- همکاری با مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور در خصوص کلیه دعاوی که در مرکز علیه استانداران، فرمانداران، بخشداران و واحدهای تابعه طرح و یا از سوی آنان علیه اشخاص دیگر مطرح می شود.
- انجام امور ثبتی و مستند سازی اموال منقول و غیر منقول استانداری و طرح دعاوی مالکیت و تصرف و متفرع بر آنها و تملک اراضی و اماکن مورد نیاز براساس قوانین موجود برای استانداری و واحد های تابعه و وابسته .
- تهیه و تنظیم گزارش های حقوقی مورد نیاز استاندار و واحدهای مختلف استانداری ، معاونین و سایر مسئولین ذیربط و اظهار نظر مشورتی درباره کلیه ی مسائل حقوقی و قضایی استانداری ، فرمانداری ها و بخشداری ها .
- نظارت، ارزیابی و بازرسی از نحوه ارائه کلیه ماموریت ها و وظایف استانداری و واحد های تابعه و وابسته و بازرسی از دستگاه های اجرایی استان .
- دریافت و بررسی شکایات کتبی مراجعین از کارکنان و واحدهای تابعه استانداری و دیگر ادارات و تهیه گزارش جهت مقامات مافوق .
- بررسی پیرامون صحت و سقم موارد مورد شکایت و پیگیری در این زمینه جهت احقاق حق شاکی و صدور پاسخ کتبی بمنظور اطلاع شاکی از نتیجه رسیدگی به شکایات .
- ایجاد ارتباطات موثر مردمی در بستر سامد و از طریق سرشماره 111 به شرح ذیل:
- نظارت بر دریافت، ثبت، تفکیک و ارجاع درخواست های مردمی به دستگاهای استانی و فرااستانی از طریق سامانه ارتباط الکترونیکی (سامد) یا خارج از سامانه الکترونیک
- ارائه مشاوره و راهنمایی به متقاضیان تلفنی و حضوری
- اطلاع رسانی به متقاضیان از مرجع پاسخگویی
- پیگیری و نظارت تا حصول نتیجه با رویکرد حل مسئله
- نظارت بر عملکرد و ایجاد هماهنگی بین دستگاهها از منظر پاسخگویی
- تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی در بازه های زمانی مختلف از درخواست های سامد
- انجام هماهنگی لازم جهت برقراری ارتباط مستقیم و بر خط مسئولین استانی با مردم از طریق تلفن 111.
- برگزاری جلسات ملاقات مردمی استاندار
- انجام امور مربوط به ثبت، ارجاع و پیگیری نامه های دریافتی در سفرهای مقامات